• 11/06/2022

Početak saradnje Centra Terra i Evropske prestonice kulture Novi Sad 2022 – Tribina “Rodne norme u umentosti”

U okviru promotivnih aktivnosti povodom 10-togodišnjeg jubileja festivala TeraViva u Kinindi, Centar za likovnu i primenjenu umetnost Tera iz Kikinde i festival Tera Viva, uz podršku Novog Sada-Evropske prestonice kulture i Kulturne stanice Svilara u nedelju 12. juna u prostoru KS Svilare u Novom Sadu organizovali su tribinu: Rodne norme u umetnosti + DJ set Kezz. Dalja saradnja centra Tera sa organizacijom Novi Sad 2022 – Evropska prestonica kulture će se nastaviti na jesen u okviru programa Kaleidoskop kulture.

Mnogi savremeni umetnici koriste svoju praksu sa ciljem da dovode u pitanje rodne norme. To za posledicu ima odražavanje i ispoljavanje šire društvene promene jer se sve više simbolično „provociraju“ tradicionalno ženski i muški ideali koji zamagljuju te granice. Umetnici kroz svoju umetnost teže da redefinišu rodni identitet kroz prikaze tela, haljina, šminke, svakodnevnih predmeta i pojavnosti u globalu. Rezultat su subverzivna umetnička dela i nove umetničke prakse koje postavljaju pitanje ali daju i odgovor onima koji isti žele da čuju. Razgovorima na ovu temu može se polako doprineti poboljšanju kulturnog života što lokalne zajednice tako i šire. Koheretan sistem umetnosti ne poznaje podele na vrsta i područja, a svakako važno mesto u kulturi jedne nacije pripada muzici. S druge strane, sinteza umetnosti kroz muziku i vizuelno stvaralaštvo jeste jedan živ proces koji se neprestano razvija koristeći brojna inovativna izražajna sredstva.

Učesnici panela:

  • Tamara Ristić Kezz (Srbija, Slovenija) – producentkinja – muzička umetnica, kantautorka
  • Jelena Janev (Srbija) – umetnica-vajarka, docent na Fakultetu tehničkih nauka u Novom Sadu
  • Verica Nemet (Srbija) – kustoskinja, istoričarka umetnosti u Centru Tera u Kikindi, moderator panela
  • Aleksandar Lipovan (Srbija) – menadžer međunarodne i intersektorske saradnje u Centru Tera u Kikindi, osnivač i koorganizator festivala TeraViva
  • Igor Grandić (Srbija) – vizualni urednik u Centru Tera i koorganizator festivala TeraViva, koordinator programa TeraKids

Tok panela:

Događaj je otvorila Verica Nemet, moderatorka panela, uvodivši publiku i paneliste u pozadinu ostvarivanja ovakve saradnje/panela koji je rezultat promotivnih aktivnosti kao i desetogodišnjeg jubileja festivala TeraViva u Kikindi.

Aleksandar Lipovan je predstavio cilj i viziju ovog multmedijalnog festivala sa fokusom na zastupljenost i ravnopravnost pri pozivu umetnika učesnika festivala.

Potom je Igor Grandić približio segment rada sa decom u okviru programa TerraKids kao jednog od programskih aktivnosti festivala usmerenog radu sa decom i mladima.

Tamara Ristić KEZZ je na osnovu svog iskustva govorila o istraživanju nasleđa i njegovog razvoja kroz savremene umetničke forme upravo putem sinteze umetnosti kroz muziku i vizuelno stvaralaštvo kao jednom živom procesu koji se neprestalno razvija zahvaljujući inovativnim izražajnim sredstvima i tehnologijama. Kako i sama umetnica kaže, poziv na učešće u panelu podstakao je na istraživanje o učešću žena na pozicijama producenata u muzičkom biznisu, gde rezultat iznosi poražavajućih 2%.

Verica Nemet je zatim predstavila publici jedinstvenu kolekciju Terra kroz aspekt rodnih normi u samoj kolekciji i zastupljenosti umetnica i njihovih dela tokom prethodnih 40 godina održavanja simpozijuma.

Jelena Janev, koja je bila jedna od učesnica Simpozijuma Terra 2002. godine, približila je publici svoj pogled na vizuelne umetnosti unutar personalne prakse koja se oslanja na skulpturu, umetničku instalaciju ali koja je takođe prožeta i umetničkim radom u oblasti scenskog dizajna. Ovom prilikom publici je predstavila svoj doktorski rad, umetnički preformans u prostoru “Diši, diši, guraj” koji korespondira sa temom tribine.

U daljem toku događaja Tamara Ristić KEZZ je izvela muzički performans – DJ set kojim je predstavila svoje novo muzičko istraživanje i nove kompozicije koje su deo njenog novog projekta i albuma “Elektroizvorika” koji će izaći ovog leta.

 

O učesnicima panela:

Tamara Ristić KEZZ

Tamara Ristić je muzičarka, producentkinja i istoričarka umetnosti. Njen profesionalni angažman se obuhvata pevanje, komponovanje i produkcija muzike, umetničke performanse, pisanje, kustosiranje i projektni menadžment. Glavna oblast njenog istraživanja je nasleđe i njegov razvoj kroz savremene umetničke forme.

Muzika koju proizvodi je prepoznatljiva po svojoj jedinstvenoj kombinaciji savremenog, elektro-organskog zvuka, i stilizovano pevanje sa prizvukom tradicionalnih balkanskih melodija. Nastupa od ranog detinjstva: sa 5 godina počela je da glumi u lokalnom umetničkom pozorištu u rodnoj Kikindi, sa 9 godina imala je prvi pevački muzički nastup.

Tokom proteklih godina nastupala je sama i sa raznim muzičkim projektima u Srbiji, Crnoj Gori, Kosovu, Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini, Sloveniji, Makedoniji, Grčkoj, Bugarskoj, Španiji, Italiji, Austriji, Nemačkoj, Češkoj, Belgiji i Norveškoj. Pod pseudonimom Kezz, do sada je imala više od 200 nastupa.

Njen kantautorski projekat „Kezz“ osnovan je 2014. godine. Njen prvi singl „Moma“, ušao je u uži izbor (od tri) na konkursu organizovanom od strane World Music Network-a iz Londona.

Svoj istoimeni debi objavila je 2017. godine, a potom i drugi album „Svetla me miluju” 2021. godine. Takođe je objavila i „Live looping session u Centru za likovnu i primenjenu umetnost Terra u Kikinda“, i EP „Seansa u Studiju 1, Radio Novi Sad“. Pored toga, sarađivala je sa brojnim muzičarima i umetnicima.

Izlazak trećeg albuma „Elektroizvorika” očekuje se ovog leta.

https://kezztamara.wordpress.com

Jelena JANEV

Jelena Janev (Beograd, SFRJ, 1972), vajarka.

Bavi se vizuelnim umetnostima, pre svega skulpturom i umetničkom instalacijom, i umetničkim radom u oblasti scenskog dizajna.

Diplomirala (1998) , magistrirala vajarstvo na Akademiji umetnosti u Novom Sadu (2004). Godine 2021. stekla je zvanje Doktora umetnosti – scenskog dizajna na studijskom programu Scenski dizajn Departmana za arhitekturu i urbanizam Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu. Doktorirala je na temu „Majčinstvo i narodni stereotipi u umetnosti: umetničko delo scenskog dizajna“.

Imala je deset samostalnih izložbi, u koje su ubrojani performansi i scenske minijature, i preko trideset grupnih izložbi u zemlji i inostranstvu (Sjedinjene Američke Države, Nemačka, Bosna i Hercegovina). Dobila je Godišnju nagradu Akademije umetnosti za skulpturu (1997) i Nagradu Oktobarskog salona grada Novog Sada za skulpturu (1997), za skulpture „Portret šlem“ i „Portret kompas“. Bila je učesnik po pozivu više međunarodnih vajarskih i umetničkih simpozijuma, između ostalih simpozijuma skulptura u terakoti velikog formata „Terra“ u Kikindi (2002) i simpozijuma skulptura u gvožđu „Iron Tribe“, u Las Vegasu, Nju Meksiko, Sjedinjene Američke Države ( 2007). Njena skulptorska instalacija „No name – Floating in Space“ od 2003. godine je u vlasništvu Muzeja savremene umetnosti Vojvodine, a skulpture u terakoti velikog i srednjeg formata u stalnoj su postavci simpozijuma „Tera“. Grupa skulptura „Dialogue“ je od 2007. godine u umetničkoj kolekciji univerziteta New Mexico Highlands University, Las Vegas, Nju Meksiko, Sjedinjene Američke Države.

Objavila je tri članka (zajedno sa M. Stojšić) u časopisu za pozorišnu umetnost „Scena“ i učestvovala je na četiri međunarodne konferencije.

Radila je kao nastavnik likovnog vaspitanja u Osnovnoj školi „Žarko Zrenjanin“ u Novom Sadu (1997–1998) i kao asistent pripravnik na smeru vajarstvo, na Akademiji umetnosti u Novom Sadu (2000–2004). Držala je umetničke radionice za decu i odrasle u Nemačkoj i u Srbiji.

Zaposlena je kao docent na Fakultetu tehničkih nauka 2012. godine, na Katedri za animaciju u inženjerstvu. Od 2016. godine, drži umetničke predmete na Katedri za umetnost, Odsek za umetnost i dizajn, Departmana za arhitekturu i urbanizam.

http://www.scen.uns.ac.rs/?page_id=7810

 

Verica NEMET

Rođena u Zrenjaninu, 1989. godine. Diplomirala na Filozofskom fakultetu Univerziteta u Beogradu, na Odseku za istoriju umetnosti, 2013. godine. Stručno osposobljavanje u Centru za likovnu i primenjenu umetnost „Terra“ započinje decembra 2019. godine. Nakon položenog stručnog ispita, 2021. godine stekla je zvanje kustosa, sa temom „Vajarke Srbije i savremena skulptura – monumentalne skulpture u terakoti iz kolekcije Terra “. Od 2020. godine angažovana je na programima Centra za likovnu i primenjenu umetnost Terra, unutar Muzeja Terra, koji podrazumevaju: muzeološku obradu i digitalizaciju celokupne kolekcije „Terra“, priređivanje gostujućih izložbi, stručna vođenja kao i tumačenja i interpretacije stalne postavke, prezentacija, predavanja i drugih programa.

 

Aleksandar LIPOVAN

Menadžer međunarodne i intersektorske saradnje u Centru za likovnu i primenjenu umetnost Terra, Kikinda; Oblasti njegovog profesionalnog angažmana su kulturne politike, menadžment i marketing u kulturi: razvijanje ideja, pisanje, upravljanje i sprovođenje EU, prekograničnih i nacionalnih projekata, interkulturalni dijalog, institucionalna saradnja, održivi razvoj, izgradnja kapaciteta ljudskih resursa. Dugogodišnji je saradnik na Međunarodnom simpozijumu skulptura u terakoti Terra u čijem je organizacionom odboru; osnivač i organizator muzičkog i multimedijalnog događaja TerraViva; muzičar, suosnivač nekoliko bendova; snimio i objavio nekoliko albuma sa raznim umetnicima; svirao širom sveta.

 

Igor GRANDIĆ

Vizualni urednik, odgovoran za sav vizualni materijal u produkciji Centra Terra. Planira, koordinira sve aktivnosti događaja Terra Kids u okviru festivala TerraViva u gde je koorganizator od 2012. Učestvuje u svim aktivnostima vezanim za pripremu, realizaciju, praćenje i promociju festivala. U okviru izložbenog programa Centra Terra učestvuje u organizaciju svih aktivnosti. Dugogodišnji je saradnik Internacionalnog simpozijuma Terra čiji je član organizacionog odbora.

Osnivač je nekoliko muzičkih sastava, tekstopisac i multimedijalni umetnik. Jedan od osnivača neformalne kiknsdke umetničke grupe “Vanzemljaci”

 

O organizatoru i festivalu:

Projekat “TERRA VIVA – ART FEST” je višednevni multidisciplinarni festivalski događaj koji promoviše mlade muzičke izvođače različitih muzičkih stilova domaće i regionalne scene. Održava se sinhrono sa likovnom manifestacijom Internacionalni simpozijum skulpture Terra. Sastoje od muzičkih i multimedijalo-edukativnih celina.

Projekat omogućava kvaliteno informisanje, promociju kvalitetnih mladih izvođača, razmenu iskustava i doprinosi razvoju publike samom Simpozijumu Terra jer kroz niz aktivnosti koje nisu nužno ili uopšte deo vizualnih umetnosti, simpozijum tera i njenu višedecenijsku kolekciju skulptuura približava mnogo široj ciljanoj grupi od stručne. TerraViva je JEDINI preostali muzički festival u Kikindi koji promoviše savremenu rokenrol (u najširem smislu) scenu Srbije i regiona.

Osnovni cilj je promocija i difuzija savremenog muzičkog stvaralaštva u manjim sredinama koja u koheziji sa savremenom likovnom produkcijom simpozijuma Terra utiče na razvoj svesti o značaju kreativnog izražaja i umetničke interakcije sa socio-političkim okruženjem pri čemu se razvija i širi grupa kozumenata kulturnih sadržaja.

Ciljne grupe su lokalno stanovništvo, konzumenti kulture i turisti iz Srbije i regiona, roditelji sa decom, mlađa populacija.

www.facebook.com/cinculincu

Kontaktirajte nas

Centar za likovnu i primenjenu umetnost Terra